داشتن یک سیستم آبیاری زیبا و سالم که هم از نظر ظاهری به فضای سبز روح ببخشد و هم از لحاظ مکانیزم آبیاری ( زمان و میزان آبیاری ) به درستی عمل کند ، مستلزم داشتن یک طراحی و اجرای صحیح می باشد .
تصاویر به ترتیب روند پیش رفت پروژه آبیاری هوشمند از صفر تا صد را نشان می دهند . ( از زمانی که نه موتورخانه و نه مسیر لوله گذاری طراحی و اجرا نشده اند تا تکمیل تمامی این مراحل )

آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند صفر تا صد

در مرحله اول با توجه به بافت گیاهان محوطه ی فضای سبز ، تعیین می کنیم که از چه مدل سیستم آبیاری استفاده شود . گاهی شاید نیاز باشد هم از مدل سیستم آبیاری قطره ای و هم از مدل سیستم آبیاری بارانی استفاده کنیم .

آبیاری فضای سبز

محوطه قبل از لوله گذاری


در این پروژه با توجه به داشتن چمن که نیاز آبی آن از طریق سیستم آبیاری بارانی تامین می شود ، از بین انواع مختلف مدل های آبیاری بارانی ، از مدل مخفی شونده استفاده کرده ایم .
محوطه قبل از شروع پروژه آبیاری

محوطه قبل از شروع پروژه آبیاری

مدل های مختلفی برای سیستم های بارانی وجود دارد که مناسب ترین مدل برای محوطه های دارای چمن ویلایی که زیبایی افزوده ای به فضای سبز می دهد ، مدل مخفی شونده می باشد .
معروف ترین محل مورد استفاده از مدل مخفی شونده ، آبیاری چمن استادیوم های فوتبال در کشور های پیشرفته می باشد .
تعیین مسیر لوله گذاری یکی از مهم ترین مراحل اجرای سیستم آبیاری مخفی شونده می باشد .

لوله گذاری سیستم آبیاری

لوله گذاری سیستم آبیاری

بعد از لوله گذاری نوبت به مرحله کندن زمین می شود تا لوله ها در زمین دفن شوند .

کندن زمین برای دفن لوله ها

کندن زمین برای دفن لوله ها

برای داشتن سیستم آبیاری با مدل مخفی شونده ، تامین آب بسیار مهم است . از این رو طراحی و برپایی یک موتورخانه منظم و دقیق اهمیت ویژه ای پیدا می کند .
برای این کار با توجه به ابعاد و آرایش فضای سبز مورد نظر ، پمپ چاه ، منبع ، پمپ مسیر ، کلکتور ها و . . . طراحی و اجرا می شود .

تجهیزات موتورخانه

تجهیزات موتورخانه

لازم به ذکر است برای داشتن سیستم آبیاری با مدل مخفی شونده باید ابعاد مناسبی برای موتور خانه آن در نظر گرفت تا اجرا و نگه داری از آن به راحتی انجام پذیرد .
در موتورخانه ، کلکتور نقش تقسیم بندی قسمت های مختلف آبیاری را بر عهده دارد و شیر برقی برای اتوماتیک یا هوشمند کردن سیستم آبیاری نصب می گردد .

کلکتور آبیاری و شیرهای برقی

کلکتور آبیاری و شیرهای برقی


هر نازل مخفی شونده در مسیر آبیاری می تواند شعاع و دبی متفاوتی داشته باشد که حتما باید از قبل تمام طراحی ها بر مبنای آن ها انجام گیرد تا با مشکلی در اجرا مواجه نشویم .
همان طور که در فیلم و تصاویر مشخص می باشد تمامی مراحل ، مطابق طراحی از پیش صورت گرفته به اجرا در می آیند . لوله گذاری ها مطابق نقشه ها در مسیر انجام می شود و تجهیزات مرتبط به آن ها نصب می گردد .
بعد از لوله گذاری و نصب تجهیزات ، نوبت به دفن لوله ها با دقت کافی می باشد . سپس فرآیند پرورش چمن در این محوطه آغاز می گردد .
آبیاری مخفی شونده برای چمن اسپرت

آبیاری مخفی شونده برای چمن اسپرت


.
و در پایان هیچ چیز لذت بخش تر از دیدن نتیجه کاری که آن همه زحمت برایش کشیده شده است ، نیست .