آبیاری منظم در فضای سبز

مزایای آبیاری منظم در فضای سبز :
مجموعه تخصصی ” آسمان آبی ” ارایه دهنده و مجری بروز ترین سیستم های آبیاری فضای سبز در استان گیلان
آبیاری منظم یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت ، رشد مناسب و شادابی گیاهان در فضای سبز است. برخلاف آبیاری نامنظم که ممکن است باعث بروز بیماری‌ها ، خشک شدن یا به طور کلی نابودی گیاهان شود ، آبیاری منظم برای گیاهان بسیار مفید است. در ادامه به برخی از مزایای آبیاری منظم در فضای سبز پرداخته می شود :

Ÿ رشد بهتر: گیاهانی که به صورت منظم آبیاری می شوند ، دسترسی به مقادیر مناسب آب و مواد غذایی دارند و در نتیجه رشد بهتری نشان می دهند .

Ÿ کیفیت بهتر: با آبیاری منظم ، گیاهان در معرض رطوبت و مواد غذایی مناسب قرار دارند و در نتیجه ، کیفیت آن‌ها نیز بهبود می یابد .

Ÿ کاهش خطر بروز بیماری: با آبیاری منظم ، خطر بروز بیماری در گیاهان کاهش می یابد. به عنوان مثال ، آبیاری نامنظم ممکن است باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌های زیادی شود که با آبیاری منظم می توان از آن‌ها جلوگیری کرد .

Ÿ صرفه جویی در مصرف آب: با آبیاری منظم ، می توان به صرفه جویی در مصرف آب دست یافت. در واقع ، آبیاری نامنظم ممکن است باعث تلف شدن آب شود (اگر بعد از مدتی طولانی آبیاری انجام شود ، باید مقدار بیشتری آبیاری شود تا آب به زیر سطح نفوذ کند ) و در نتیجه ، منجر به مصرف بیشتر آب شود .

Ÿ حفظ زیبایی فضای سبز: آبیاری منظم می تواند به حفظ زیبایی فضای سبز کمک کند.

در واقع ، گیاهانی که به صورت منظم آبیاری می شوند ، سبزینه تر و شاداب تر می مانند و در نتیجه ، فضای سبز زیبا و چشم نواز می ماند .

 

Ÿ کاهش هزینه‌ها: با آبیاری منظم ، هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سامانه آبیاری کاهش می‌یابد. همچنین ، مصرف آب نیز کاهش پیدا می‌کند که در نتیجه هزینه‌های مربوط به مصرف آب کاهش می‌یابد .

Ÿ کاهش تحمل گیاهان در برابر تنش‌های محیطی: آبیاری منظم می‌تواند به افزایش تحمل گیاهان در برابر تنش‌های محیطی و آبی کمک کند. در واقع هر قدر تنش آبی کمتری به گیاه وارد شود ، برای سلامتی گیاه بهتر است . برای مثال ، گیاهانی که به صورت نامنظم آبیاری می‌شوند ، بیشتر در معرض خشکی قرار دارند که ممکن است حتی باعث مرگ آن‌ها شود .

Ÿ رشد ناهمگون گیاه در صورت تنش آبی مداوم : گیاهانی که به طور منظم آبیاری می شوند رشد نرمال و متناسبی را تجربه می کنند ، در مقابل گیاهانی که با تنش آبی رو به رو هستند معمولا رشد نا متناسبی دارد و به اصطلاح به صورت قناص رشد می کنند .

به طور خلاصه ، آبیاری منظم در فضای سبز ، می‌تواند به رشد بهتر گیاهان ، حفظ کیفیت ، سلامتی گیاه ، زیبایی فضای سبز ، کاهش هزینه‌های نگهداری و همچنین کاهش تحمل گیاهان در برابر تنش‌های محیطی کمک کند . با استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین ، می‌توان به طور کلی به بهره‌ وری بیشتر از منابع آب و کاهش هزینه‌ها کمک کرد . این روش های آبیاری به صورت خودکار و هوشمند ، می‌توانند بهبود روند رشد گیاهان را افزایش دهند و به قدر نیاز آب را به گیاهان برسانند. با این روش های آبیاری ، می‌توان از بروز مشکلاتی همچون فقدان آب در زمان‌های مختلف سال ، خشک سالی ، هدر رفت آب و آسیب به گیاهان کاشته شده جلوگیری کرد .

تفاوت گیاهانی که به طور منظم آبیاری می شوند با گیاهانی که آبیاریشان غیر منظم است :

گیاهانی که به طور منظم آبیاری می شوند ، به شکلی که در زمان مناسب و با فواصل زمانی معین آبیاری می شوند ، رشد بهینه و سلامتی بیشتری دارند ، در نتیجه طول عمر بیشتری هم دارند. آبیاری منظم باعث می‌شود که آب در دسترس گیاهان به صورت یکنواخت باشد و از تغییرات ناگهانی در رطوبت خاک جلوگیری می‌کند. به همین دلیل ، گیاهانی که به طور منظم آبیاری می‌شوند ، دارای رشد بهتر ، ساختار غذا سازی بهتر و سلامت بالاتر در مقابل بیماری‌ها و آفت ها هستند .
یکی از عوامل مهمی که باغات و فضای سبز را از بین می برد ، همین تنش های آبی است که به راحتی قابل حل می باشد . به دفعات دیده شده شده است که گیاهان کاشته شده در فضای سبز از بین رفته اند ، در صورتی که صاحب آن گیاهان دلیل آن را نمی داند .

از سوی دیگر ، گیاهانی که آبیاری شان غیر منظم است ، نمی‌توانند به صورت مناسب رشد کنند. در شرایطی که گیاهان به شکل ناگهانی آبیاری می‌شوند ، آن‌ها ممکن است با مشکلاتی مانند جذب ناکافی آب یا تجمع آب در خاک مواجه شوند که باعث خشکی و یا خفگی گیاه می‌شود ) ریشه گیاه دچار خفگی می شود ) . در نتیجه ، گیاهان به صورت نامناسب و غیر قابل پیش‌بینی رشد می‌کنند و در مقابل بیماری‌ها و آفت ها نیز آسیب پذیرتر هستند. همچنین ، آبیاری غیر منظم می‌تواند باعث هدر رفت منابع آبی شود .

آبیاری منظم می‌تواند به عنوان یک راهکار برای کاهش مصرف آب در فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد. با آبیاری منظم ، می‌توان مقدار آب مصرفی را کاهش داد و در عین حال به کیفیت و کمیت گیاهان نیز کمک کرد . این نوع آبیاری می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های مربوط به آبیاری و حفاظت از گیاهان موجود شود .

در مقایسه با آبیاری غیر منظم ، آبیاری منظم می‌تواند شرایط بهبود رشد و بهبود زندگی گیاهان را به مراتب بیشتر فراهم کند . گیاهانی که به طور منظم آبیاری می‌شوند ، دارای ریشه‌های بهتر و عمیق‌تر و در نتیجه مقاومت بیشتر در برابرانواع تنش ها هستند .

در مجموع ، آبیاری منظم یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به کیفیت فضای سبز کمک کند. با استفاده از این نکته ، می‌توان به بهبود رشد گیاهان ، کاهش هزینه‌های مربوط به آبیاری و
بهره‌ وری بیشتر از منابع آبی دست یافت .در آخر باید در نظر داشت که آبیاری منظم همان طور که برای گیاهان موجود در فضای سبز ویلایی بسیار مفید است ، برای باغات تجاری که گیاه به منظور خرید و فروش کاشته می شود هم بسیار مفید است .

مجموعه تخصصی ” آسمان آبی ” ارایه دهنده و مجری بروز ترین سیستم های آبیاری فضای سبز در استان گیلان