فیلتراسیون و تصفیه آب ، مشاوره طراحی و اجرا

فیلتراسیون :

فیلتر کردن آب یک مفهوم کلی است که بنا به این که برای چه منظوری بخواهیم آب را استفاده کنیم ، نحوه فیلتراسیون آن متفاوت است . گاهی نیاز است صرفا ذرات درشت از آب جدا شود و گاهی نیاز است آهن از آب گرفته شود .

بسیاری از مراجعات در زمینه مصرف آب شرب خانگی می باشد .به هر شکل آب مهم ترین مصرف انسان بعد از اکسیژن می باشد و ارزش آن زمانی مشخص می شود که یا دسترسی به آن وجود نداشته باشد و یا آب سالم و در اصطلاح قابل شرب یافت نشود . آب به دلایل مختلف می تواند غیر قابل شرب باشد ، مانند : آب فاضلاب ، آبی که در معرض انواع سم ها باشد ، آبی که دارای شن و ماسه باشد ، آب شور و … .

اما در بسیاری از مواقع با فیلتر کردن می توان آن آب را برای شرب استفاده نمود .

روال رایج و علمی برای در نظر گرفتن سیستم فیلتراسیون مناسب به این شکل می باشد که آب مورد نظر نمونه برداری شده و به آزمایشگاه داده می شود تا آزمایشات لازم روی آن صورت  بگیرد . پس از مشخص شدن نتایج آزمایش سیستم فیلتراسیون متناسب با آن آب طراحی و اجرا می شود ، به این نحو بهینه ترین حالت ممکن برای پیش تصفیه و یا تصفیه آب آن پروژه در نظر گرفته می شود . بعضا دیده می شود برای کاهش هزینه ها به این شکل عمل نمی شود و اصطلاحا بدون دادن آب به آزمایشگاه و گاها حتی بدون اندازه گیری << تی دی اس >> آب ، شخص یک نوع فیلتر برای محل مورد نظر قرار می دهد ، که این امر می تواند عواقب زیادی برای سلامتی اشخاصی که از آن آب استفاده می کنند داشته باشد .

بعضی اوقات کسانی که به آب لوله کشی شهری دسترسی ندارند از آب معدنی برای شرب استفاده می کنند که در دراز مدت متحمل هزینه بالایی می شوند که اگر یک بار روی چاه خود سیستم فیلتراسیون قرار می دادند (متناسب با آب محل مورد نظر ) هزینه هایشان در بلند مدت کاهش می یافت .

فیلتر کردن آب صرفا به موضوع آب شرب ختم نمی شود . در بحث آبیاری باغ ، فضای سبز یا محوطه ویلایی اگر از دانش فیلتراسیون استفاده نگردد ، آن قدر این کار می تواند مشکل آفرین باشد که معمولا یا شخص از آبیاری سیستماتیک زمین منصرف شده و با دست (حتی زمین های بزرگ ) آب دهی می کند و یا کلا قید داشتن گیاهان یا زمین را می زند . معمولا در آبیاری  این موارد از آب چاه استفاده می گردد و برای انتقال آب چاه باید از پمپ ( کفکش ، جت و … ) استفاده می شود . اگر سیستم آبیاری قطره ای و یا هر سیستم آبیاری دیگری برای زمین اجرا شده باشد ( هر قدر هم دقیق و حساب شده سیستم آبیاری طراحی و اجرا شده باشد ) زمانی که آب چاه وارد سیستم آبیاری می شود بعد از مدتی به علت رسوب شن و ماسه (که ذرات درشتی در مقایسه با نازل های آبیاری هستند) امکان دارد خروجی قطره چکان یا نازل های آبیاری مسدود شوند و کم کم دیگر مجرایی برای عبور آب از خود نداشته باشند . در صورتی که با مشاوره درست و شاید با قرار دادن تنها یک فیلتر (مخصوص آبیاری ) که معمولا تا 130 میکرون ذرات (شن و ماسه ) را می گیرد کلا مشکل فیلتراسیون آب چاه حل می شود و تنها نیاز می باشد هر چند وقت یک بار فقط دیسک های موجود در فیلتر ( که ذرات شن و ماسه را گرفته است ) باز شده و به راحتی و ظرف تنها چند دقیقه تمیز گردد .

در این صورت آبیاری باغ ، فضای سبز و یا محوطه ویلا یا تالار و …  با سهولت  انجام شده و دیگر با مشکل گرفتگی نازل های آبیاری که دغدغه اصلی استاد کاران و زمین داران این زمینه می باشد به طور کل بر طرف می گردد .

نوع دیگری از سیستم فیلتراسیون زمانی انجام می پذیرد که قصد ساخت استخر برای شنا را داریم . به علت حساسیتی که برای سلامتی و خصوصا پوست انسان وجود دارد باید این سیستم به طور دقیق محاسبه و اجرا گردد .

یک نوع دیگر سیستم های تصفیه آب مخصوص پرورش آبزیان می باشد که به دو نوع  کلی دستی و اتوماتیک دسته بندی می شوند . در سیستم دستی مراحل مختلف به وسیله اپراتور باز و بسته می شود که البته تجربه نشان داده است که دقت پایین تری نسبت به نوع اتوماتیک دارد و بعضا با یک اشتباه اپراتور ، شاید بخشی یا تمام آبزیان موجود دچار مشکل و یا حتی تلف شوند اما در حالت اتوماتیک تمامی مراحل توسط دستگاهی که از قبل طراحی شده است در محل نصب می گردد و با توجه به سنسور های موجود در دستگاه تمامی مراحل به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد .

نوع دیگری از سیستم فیلتراسیون در گلخانه ها برای پرورش گل ها و گیاهان کاربرد دارد . بسته به نوع گیاهی که در هر گلخانه پرورش می یابد نوع سیستم فیلتر می تواند متفاوت باشد . اما یکی از جدید ترین مدل های فیلتراسیون گلخانه سیستم لوپ بسته می باشد  که  آب مصرفی گیاهان دوباره فیلتر شده و مجددا گیاهان با همان آب آبیاری می گردند .

مجموعه آسمان آبی با بهره گیری از کارشناسان و مشاوران خبره در زمینه فیلتراسیون آب شرب ، آبیاری ( ویلا ، تالار و باغ ) آب استخر برای شنا ، استخر پرورش ماهی و … آماده ارایه مشاوره ، طراحی و اجرا انواع سیستم های فیلتراسیون می باشد .